henkover

Alla inlägg den 21 juli 2012

Av Henrik Söderberg - 21 juli 2012 20:00

 


Gänget från Stockholm
Fr vänster: GunnBritt, Janne, Helena, Adam, Emma, Lenna, Emilia, Jan, Juri


En lördag, 21 Juli, cirka 17 grader varmt, partytält, och grillos i luften var förutsättningarna denna dag då 19 personer ur samma släkt äntligen lyckades tajma ihop lediga dagar att stöta ihop sina vägar på.


Det var dagen då det glada humöret stod i fokus, då god mat och dryck fyllde upp förutsättningarna och manade fram till spännande mingel, och för min del en möjlighet till att reda ut Släkten Söderbergs släktträd snäppet mer.


Detta var också dagen som gav förståelsen om att det trots ett gemensamt efternamn i skilda generationer, kan finnas spridda personligheter och yrkesval. Möjligen kan det tyckas vara självklart.

Men är ändå något som kan vara intressant att kunna bekräfta direkt erfaret ur livet.


Den största gemensamma nämnaren skulle i så fall må hända kunna vara omsorgen, där vi i sällskapet fann två sjuksköterskor och en undersköterska, med mig representerat.

Givetvis skulle också försöket till att motivera mig att skola upp mig och gradera mig till sjuksköterska göras av min gode faster Lena.

I gänget i övrigt, kunde man tillsammans med mig finna velande själar som inte riktigt visste vad de ville ge möjlighet för framtiden att kunna bjuda på, en patentföretagare, en lärare, en programerare, en maskiningengör, en båtbyggare, en biträdande kock och en pilot.


Med olika livsval stod vi nu ändå där som ett och delade det stora kollektiva leendet. Tillställningen blev otroligt lyckad vilket merparten av gästerna också uttryckte. Det fanns en del röster som sa att träffen borde bli en årlig tradition, och jag kan inte annat än hålla med.


Självklart var det också en hel del förberedande, planerande och jobb innan det där leendet kunde plockas fram. Mina bröder och min fader inhandlade det som skulle behövas i matväg. Jag och farsan köppte det som behövdes i alkoholväg. Medan broder Fredrik med sin Tova tog hand om maten och gjorde detta, i mitt och med fleras tycken, väldigt storartat, så tog jag hand om välkomstdrinkar i form av mojito som jag någon vecka tidigare tränat lite på.

Även en after dinner cocktail bjöds det på i form av en banana cow.


Stressen var lite påtaglig då det av olika anledningar blev ett sent drinkblandade för min egen del. Cirka 7-8 Mojitodrinkar gjordes. Men dessa blev bra, för ögat var de mycket snygga tycker jag, men kunde också leta fram en del kritik för en stark spritsmak.

Kritiken tar jag åt mig, och de 6 cl av romen Havana club kommer nog reduceras till 5 cl i mina nästkommande Mojitoblanndningar, så som jag faktiskt komponerade dem vid mitt första försök.


Tack för denna kväll samtliga, och kusin Jan, nu har jag koll på dig!

Men självklart även din flickvän och dina barn

Kusin Helena, faster Gunnbritt och Lena, deras respektive Juri, Janne.


och självklart, gode fader, mina bröder, morsan, och min brorsdotter.

Brödernas flickvänner Sussanne och Tova.


Tack återigen, och hoppas vi ses nästa år igen!     




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards